Friday, August 20, 2010

BERHIJRAH DARI NOKIA KPD BLACKBERRY

1. 15 tahun dahulu saya mula-mula menggunakan handset primero bx keluaran NEC. Ketika itu saya masih student di UIAM. Ketika itu tidak ramai orang menggunakan handset. Pensyarah pun masih belum menggunakan handset. Hanya Rektor, Dekan dan Presiden (Dato' Seri Anwar) sahaja yang menggunakan handset.

2. Saya masih ingat nombor hanset saya dengan Celcom adalah 0102298651 ketika itu.

3. Kemudian saya berpindah kepada ADAM kerana ia adalah digital. 010 adalah analog. Linenya agak bising berbanding digital.

4. Saya tertarik dengan BlackBerry kerana isu pengharaman penggunaan BlackBerry oleh beberapa buah negara kerana faktor keselamatan. Lantas dijawab oleh pembangun dan pemaju BlackBerry bahawa perisian mereka adalah sangat selamat dan keselamatannya adalah ketat. Ketika mesej berpindah dari satu handset ke satu handset ia diencrypted dan selamat.

5. Ini mengingatkan saya kepada ASPRM 2009 yang memberi kuasa kepada pihak berkuasa untuk memintas (intercept) perhubungan bagi kes yang disyakki berunsur rasuah. Saya tidak tahu samada BlackBerry yang saya gunakan ini tidak dapat dipintas atau boleh dipintas. Tetapi dengan penerangan yang diberi oleh para pembangun dan pemaju BlackBerry apabila ia diharamkan dibeberapa buah negara ia memberi reverse meaning kepada saya bahawa BlackBerry adalah selamat kepada pengguna seperti saya. Tetapi mungkin tidak hanya kepada kerajaan!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment