Tuesday, February 24, 2009

Peguam Di-Raja






1. Di Britain, peguam senior (kanan) yang layak untuk memakai sutera (taking silk) dikenali sebagai Queen's Counsel. Atau King's Counsel, jika pada masa material Raja sebagai pemerintah tertinggi.

2. Uniknya, hiraki peguam di Britain, mereka ada satu panggilan untuk peguam senior.

3. Perkara yang sama tidak ada di Malaysia, walaupun kita berkiblatkan United Kingdom dalam bidang undang-undang.

4. Saya pada peringkat awal menjadi seorang peguam beranggapan saya adalah Queen's Counsel. Alasannya 'taking silk' (memakai sutera) menurut Professor Glanville William maka seorang peguam itu layak untuk dipanggil 'Peguam Di-Raja'.

5. Oleh itu saya guna Rohan Q.C. kerana saya telah ada 'silk robe'.

6. Jangan salahkan saya kerana Professor Glanville William tidak menerangkan dengan jelas dalam buku beliau 'Learning the Laws' apa itu maksud 'Queen's Counsel'. (Sebenarnya, tidak hanya kena ada silk robe tetapi instrumen dari Queen atau King mesti diperolehi dulu sebelum di panggil sebagai Queen's Counsel atau King's Counsel.)

7. Saya juga bukan 'British trained lawyer' yang dikeluarkan oleh jenama berprestij "Four Inns of the Court.'

8. Akhbar melaporkan bahawa krisis di Perak telah menggerakkan peguam-peguam Dato' Dr Zambry ke England untuk 'pandangan kedua' dari Peguam Di-Raja Britain.

9. Dalam kes Stephen Kalong Ningkan, peguam yang berdebat tentang pemecatan Ketua Menteri oleh Gabenor Sarawak adalah kedua-dua pihaknya Queen's Counsel.

10. Dalam kes Datuk Amir Kahar, pihak-pihak hanya melantik peguam tempatan.

11. Di dalam blog chedet.com (kini chedet.cc) Dr Mahathir mendedahkan hujah beliau mengkritik badan kehakiman (judiciary) dan matan Ketua Hakim Negara- Tun Salleh Abbas-beralasan keharusan yang diberi oleh Peguam Di-Raja.

12. Peranan peguam-peguam senior adalah besar dalam masyarakat.

13. Bukan setakat maruah dan krisis diselesaikan oleh peguam-peguam, tetapi mereka memainkan peranan besar dalam mewujudkan masyarakat sivil.

14. Perang dapat dielakkan dengan mendebatkan khilaf negara di Mahkamah. Yang mendebatkan isu-isu kritikal ini oleh peguam-peguam terlatih.

15. Tidak cukup negara kita mempunyai Polis Di-Raja, Kastam Di-Raja dan Tentera Di-Raja.

16. Sudah sampai rasanya Malaysia mempunyai Peguam Di-Raja mereka sendiri sebagai menghormati peguam senior.




No comments:

Post a Comment