Tuesday, January 27, 2009

TRIBUNAL JENAYAH PERANG GAZA

1. Ketika saya sedang minum petang di sebuah restoran di Taman Tun Dr Ismail Jaya, saya telah terlihat satu brochure yang dikeluarkan oleh organisasi Aman Malaysia yang, antara lain, mendesak pihak-pihak berpengaruh dalam masyarakat.

2. Antaranya desakan kepada pengamal undang-undang untuk memulakan tindakan undang-undang terhadap penjenayah perang di Gaza. lebih kurang begitu desakan mereka.

3. Saya sebagai pengamal undang-undang terasa terpanggil dengan desakan itu.

4. Kita tidak perlu menunggu resolusi khas PBB untuk menubuhkan tribunal khas jenayah perang di Gaza, baru kita (pengamal undang-undang) perlu bertindak.

5. Kita juga tidak perlu menunggu International Criminal Court di The Hague, Belanda mengerakkan pendakwa raya mereka untukmemanggil tertuduh dan mangsa untuk perbicaraan.

6. Parlimen Malaysia boleh bersidang dan meluluskan satu akta tribunal khas jenayah perang di Gaza yang dinamakan "Tribunal Jenayah Perang Gaza".

7. Tribunal Jenayah Perang Gaza boleh memanggil tertuduh (Israel) dan mangsa untuk satu perbicaraan.

8. Jika tertuduh (Israel) tidak hadir Tribunal boleh menjalankan trial in absentia.

9. Keputusan boleh dalam bentuk "pemenjaraan" atau "hukuman mati" kepada penjenayah-penjenayah perang.

10. Satu lagi aspek yang saya lihat ialah tuntutan gantirugi.

11. Satu tuntutan berasingan, dari tindakan jenayah, boleh dituntut oleh mangsa (quasi-civil action) untuk gantirugi seperti kehilangan pendapatan, kesedihan, kehilangan sumbangan, kemusnahan bangunan dan lain-lain.

12. Sebagai accidentologist (specialist dalam kes kemalangan) saya biasa berdepan dengan kes tuntutan gantirugi. Tindakan quasi-civil action yang saya maksudkan mirip tuntutan-tuntutan tort dalam mahkamah-mahkamah dunia. Malaysia juga ada pakar-pakar dalam bidang ini.

13. Traumatic disorder atau stress dan lain-lain kesan psikiatri boleh dituntut pampasan oleh mangsa-mangsa.

14. Malaysia harus terkehadapan dalam memainkan peranan dalam hak asasi manusia. Bahkan mereka harus menjadi juara dalam bidang ini. Terkini kita perhatikan Malaysia menuju ke arah itu. Hanya perlu lengkapkan dengan penubuhan satu Tribunal Jenayah Perang Gaza.

2 comments: