Wednesday, September 2, 2009

Mengapa saya memilih Nokia E71

Walaupun BlackBerry berjaya menawan hati Presiden Barrack Obama, Nokia tetap menjadi pilihan hati saya.

Saya senaraikan alasan-alasan mengapa saya memilih Nokia (E71) dari BlackBerry, IPhone dan lain-lain, tapi tidak terhad kepada alasan yang disenarai.

Saya telah memeriksa software dalaman BlackBerry Storm. Harganya ,mencecah RM2000 lebih. Berbanding dengan Nokia E71, E71 mempunyai QuickOffice di mana dokumen pejabat yang mengguna extension *.doc dan spreadshit boleh diguna. Ia juga mesra dengan Microsoft Office. BlackBerry tidak ada kemudahan ini.

Dengan adanya software ini (QuickOffice) saya, sebagai peguam litigasi, boleh menaip hujah-hujah kes saya. Seterusnya saya boleh email atau synchronise dengan kabel kepada pejabat dan kerani saya.

Nokia E71 boleh mengalahkan laptop dari segi mobility. Anda hanya perlu selitkan E71 dipinggang anda dan boleh menyediakan assignment anda di mana-mana tanpa bersusah payah memikul laptop anda dan terdedah kepada dicuri jika tertinggal dalam kereta.

Bayangkan posting ini saya karang sambil berbaring menggunakan E71!

Fungsi email Nokia adalah efektif. Nokia menyediakan "pull email" dan "push email" secara percuma. "Pull email" beroperasi synchronise email baru lebih kurang setiap 5 minit. Apabila email baru diterima handset anda akan dialert. Persis sms. Kalau sms sebanyak 1,000,000.00 kosnya lebih kurang RM150,000.00. Tetapi email adalah percuma walau 1,000,000,000,000 atau lebih!

Kalau anda guna prepaid anda perlu berbelanja lebih kurang RM10 lebih sehari untuk "pull email", tidak termasuk surf internet. Pilihlah pelan unlimited data dengan service provider.

Saya diberitahu oleh rakan saya yang mengguna BlackBerry bahawa syarikat BlackBerry mengenakan bayaran tambahan lebih-kurang RM40 untuk "pull email". Di sini saja Nokia lebih efisien dan ekonomik dari BlackBerry.

IPhone? Ahhhhh....Baru-baru ini saya terbaca dari satu sumber berita The Malaysian Insider bahawa pengguna IPhone terdedah bahaya handset mereka boleh digodam oleh hackers!

ROHAN
Sent from my Nokia phone

4 comments:

  1. Nice to be in your site,
    anyway, could you exchange link?
    Here is my site:
    http://www.bkhmer.com/news/
    I hope you could do it to share more friendship
    Please let me khnow if you link me at http://www.bkhmer.com/news/
    My best regards,
    Bkhmer

    ReplyDelete
  2. Saya pun sedang memilih handphone/pda baru. Saya telah shortlist kan Blackberry Bold, Nokia E71 dan Nokia E75. Is there any difference dari segi software antara E71 dan E75

    ReplyDelete
  3. Hang belum kena penangan IPhone 3GS...sekali kena hang tak akan pandang handphone lain...dengan appstore, hang boleh download software ori tak perlu ciplak lagi....ada beribu yop

    ReplyDelete
  4. Sory, semua tu tak canggih..

    Dan topik ini tidak menarik sebab aku tak guna pun hp kecuali pp (public phone) ...kehkehkehkeh

    ReplyDelete