Wednesday, October 6, 2010

APA ITU MEDIASI?

1) Mediasi adalah satu proses penyelesaian kes secara damai antara pihak-pihak bertelingkah dalam kes-kes dengan dikendalikan oleh peguam-peguam dari kedua-dua pihak dengan nasihat atau tanpa nasihat dari hakim dan tanpa hakim memutuskan kes tersebut.

2) Pihak-pihak boleh menyelesaikan kes dengan merekodkan penghakiman persetujuan bagi kes sivil atau mengaku bersalah dalam kes jenayah dengan hukuman dikurangkan.

ROHAN

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

3 comments:

  1. SALAM uncle..saya perlukan beberapa contoh kes mediasi yg x dpt d selesaikan untuk asgment saya..boleh uncle tolong sharekan?tq

    ReplyDelete
  2. Dlm pengalaman saya sebagai peguam litigasi kes kemalangan, ada kes2 kemalangan yg tidak dapat diselesaikan secara mediasi kerana faktor2 berikut:-

    1) Fakta kes samar2 dan sukar utk bertemu persetujuan bersama. Ini bermaksud peguam plaintif berpendapat (a) manakala peguam defendan berpendapat (b).

    2) Tidak mendapat arahan dari anakguam untuk selesai secara mediasi. Walaupun kedua2 pihak peguam berpendapat kes boleh diselesaikan secara mediasi tetapi jika anakguam tidak setuju dengan mediasi maka peguam terhalang dari menyertai mediasi.

    3) Dll

    ReplyDelete
  3. terima kasih sangat2 uncle.sgt2 mmbantu:)

    ReplyDelete