Wednesday, January 21, 2009

Dulu hamba kini tuan

Associated Press sekira-kira melaporkan sebegini, bersempena dengan perlantikan Barrack Obama sebagai President ke 44 Amerika Syarikat:-

"The inauguration of Obama, 47, the son of black Kenyan father and white mother from Kansas, was steeped in symbolic meaning for African-Americans, who for generations suffered slavery and then racial segregation that made them second-class citizens."

Berkenaan dengan tempat pengangkatan sumpah sebagai Presiden pula disifatkan oleh sumber berita yang berpengkalan di Amerika Syarikat dan dipetik oleh sebuah akhbar berpengaruh di Malaysia, The Star, seperti berikut, :-

"It takes place outside the Capitol, which slaves helped build."

Lebih kurang 100 tahun lebih sebelum itu mahkamah Amerika Syarikat berhadapan dengan suatu penentuan isu samada tahanan hamba-abdi Afrika di dalam kapal La Amistad adalah manusia atau barangan dagangan?

Mahkamah Agong Amerika Syarikat di dalam kes United States v. The Amistad Africans 40 U.S. (15 Pet.) 518 (1841) telah memutuskan bahawa mereka (hamba-abdi Afrika) bukanlah barang dagangan yang sah. Mereka dibebaskan.

Barat seperti yang digambarkan oleh Syed Qutb dalam Ma'alim Fi Tariq sudah bankrup idea. Bukan idea dalam penciptaan barangan dan penemuan teknologi. Tetapi bankrup dalam sumbangan kepada kemanusiaan (insani).

Adakah pemilihan Barrack Obama ini sebagai jawapan kepada dunia dan sejarah bahawa Barat atau khususnya Amerika Syarikat tidak bankrup dalam sumbangan kemanusiaan?

Jika itu yang hendak didebatkan atau difokuskan oleh pelapor-pelapor berita Barat seperti Associated Press maka perkara yang sama telah lama dilakukan oleh Islam.

Mamluk atau "tentera hamba" yang dimiliki oleh khalifah-khalifah Islam pernah menjadi tuan dalam sejarah Dinasti Mamluk di Mesir dari tahun 1250-1517. Beratus tahun sebelum Obama mengangkat sumpah sebagai Presiden Amerika.

Jadi apakah lagi sumbangan kemanusiaan oleh Barat untuk tamadun kemanusiaan, tanpa memplagiat idea yang telah dilakukan oleh Islam? Atau mereka memang benar-benar bangkrup idea kemanusiaan?

1 comment:

  1. Jadi apakah sumbangan Islam kepada kemanusiaan pula pada masa SEKARANG?

    ReplyDelete