Sunday, February 21, 2010

Liangji Mixian

1. Dalam posting yang lepas saya berbicara pasal makanan tradisi Iban di Sarawak.

2. Sekarang saya ingin mengajak saudara-saudari merasai kesedapan makanan tradisi Cina Islam Yunan/Huigur iaitu: ''Liangji Mixian''.

3. Liangji Mixian bermaksud ''mee ayam''.

4. Terus terang saya katakan bahawa saya bukanlah peminat mee. Agar sukar saya menghabiskannya. Mulut saya sukar menerimanya.

5. Tetapi apabila saya merasai Liangji Mixian, saya dapat menghabiskan semangkuk penuh.

6. Meenya cukup lembut dan lazat. Dicampur dengan pedas yang munasabah dan rasa ayam. Sekali lagi meenya cukup-cukup lembut.

7. Sepanjang saya berada hampir 15 tahun di KL saya tidak pernah berjumpa makanan Huigur (baca:wee gur) yang lazat di mana-mana tempat di KL.

8. Saya adalah cerewet tentang makanan. Tapi pada petang ini saya dapat menikmati satu makanan yang lazat di Mahallat Ali, UIAM Gombak.

9. Anda harus tahu bahawa mee huigur tidaklah sama dengan mee yang berada di pasaran di Malaysia.

10. Meenya dibuat secara tradisi dengan menganyam tepung hasil ramuan asli Cina Islam Huigur. Mereka dari Tanah Besar Cina.

11. Di samping ''Liangji Mixian'', anda juga boleh dapati ''Guoqiao Mixian'' , ''Chaomian'' ''Banmian'' dan ''Chaomiantiao'' di gerai Cina Islam ini.

12. Harganya sangat murah hanya RM6.00 semangkuk!

Rohan
Mahallah Ali
Via Nokia E90

No comments:

Post a Comment