Saturday, February 14, 2009

DIPLOMASI & PEPERANGAN

1. Saya mempunyai sebuah perpustakaan mini.

2. Saya amat teliti dalam membeli buku-buku di pasaran kerana jika maklumat saya boleh dapat dengan mudah dan percuma di internet mengapa saya harus membeli maklumat tersebut dalam bentuk buku?

3. Di antara koleksi buku saya terbaru dan agak bernilai ialah koleksi buku-buku tentang peperangan dan diplomasi.

4. Buku tentang peperangan ialah buku nukilan oleh Robert Greene iaitu "The 33 Strategies of Wars". Mankala buku tentang diplomasi pula ialah oleh Prof Dr Henry Kessinger yang bernama "Diplomacy".

5. Adakah saya ingin menjadi statesman dengan membaca buku-buku sebegini? Tidak. Bahkan tawaran untuk menyertai Pegawai Tadbir dan Diplomatik telah saya tolak. Saya lebih berminat untuk menjadi seorang peguam.

6. Apa gunanya ilmu-ilmu dalam buku sedemikian kepada hidup saya dan juga kerjaya saya?

7. Saya melihat diri kita sendiri adalah merupakah seorang negarawan (statesman). Kita berkawan dengan orang itu merupakan polisi luar (foreign policy) kita dan apabila kita berkhilaf atau bergaduh dengan seseorang itu merupakan peperangan kita.

8. Insiden keruntuhan Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak telah diramalkan oleh saya. Apabila sahaja Dato Nasharuddin (Adun Bota) masuk ke dalam PKR. Saya telah meramalkan itu adalah strategi untuk menghancur dari dalam. Strategi Trojan Horse.

9. Alhamdulillah, pandangan saya secara tertutup dalam yahoogroup exhiuiam telah dikeluarkan oleh seorang rakan dan pandangan itu diterima dengan baik dalam bloggosphere.

10. Robert Greene merupakan pemegang ijazah ilmu klasik di Amerika Syarikat telah mengarang buku-buku yang terlaris di pasaran.

11. Antara buku beliau yang menjadi mesti miliki oleh ahli-ahli politik adalah The 48 Laws of Power.

12. Manakala Henry Kissinger, bekas professor di Harvard, menulis sebuah buku yang terbaik dalam kelasnya; Diplomacy.

13. Saya suka dengan pengolahan bahasanya yang teliti dan persembahannya yang cukup menarik. Cukup mengkagumkan!

14. Beliau menganalisa polisi-polisi luar (baca: cara berkawan) negarawan-negarawan Barat dan memperkenalkan istilah-istilah polisi luar.

15. Ketika saya membaca bukunya, saya berkhayal dengan teknik-teknik polisi luar saya untuk diaplikasikan dalam hidup saya.

16. Begitulah sketsa hidup, ada masa berkawan (baca: diplomasi) dan ada masa bergaduh (baca:peperangan). Kedua-dua karya di atas cukup memberi panduan. Anda bila lagi?

2 comments:

  1. Rohan,
    Terima kasih, pandangan yang bernas dari seorang peguan muda. Semuga berjaya.

    ReplyDelete
  2. Saya selalu teringat bidang diplomasi ini ada satu perumpamaan yang agak lawak juga pabila didengar.

    'Diplomacy is when you give them a 5 star hotel, best ever food, nice meeting room and good speech just to say go to the hell with your opinion!'

    Hehe barangkali lebih sesuai diaplikasikan untuk negara uncle sam itu :)

    ReplyDelete