Saturday, June 13, 2009

BAHAYA KESAMARATAAN RAKYAT DALAM "KETUANAN RAKYAT".

1. Mungkin doktrin Ketuanan Rakyat berasal dari doktrin negarabangsa (nationstate).

2. Doktrin ini telah melonjak pengamalnya menjadi "superpower". Negara yang dimaksudkan Amerika Syarikat.

3. Negarabangsa diasaskan dari kepelbagaian kaum dan agama menjadi satu "bangsa" dipawah satu panji dan bendera.

4. Bangsa yang pelbagai itu tidak lagi dikenali dengan bangsa mereka yang mereka berasal tetapi satu bangsa baru "American".

5. Berbeza dengan Perlembagaan Malaysia yang mewujudkan kelompok bangsa yang istimewa kepada bumiputera dan Melayu.

6. Bahkan agama Islam diberi posisi yang istimewa dalam Perlembagaan Malaysia.

7. Jikalah kesamarataan rakyat di bawah slogan "Ketuanan Rakyat" itu perlu dilaksanakan ia dilaksanakan dengan meminda Perlembagaan Malaysia yang memberi kedudukan istimewa kepada Melayu, Bumiputera dan Islam.

8. Ini bermaksud "kontrak sosial" perlu distrukturkan semula dan Perlembagaan Malaysia perlu dideraf semula untuk memberi kedudukan istimewa kepada "Ketuanan Rakyat".

9. Kita tidak boleh menciplak dari Amerika Syarikat doktrin negarabangsa. Alasan yang saya bagi ialah pendatang di bumi Amerika Syarikat telah dicantum di bawah satu bahasa, agama dan budaya.

10. Pendatang-pendatang di bumi Malaysia masih berbahasa ibunda mereka dan beragama nenekmoyang mereka dan berbudaya dengan budaya negara alsal mereka.

11. Sanggupkah pendatang-pendatang bersetuju mengorbankan budaya, agama dan bahasa mereka demi "Ketuanan Rakyat"?

12. Polemik-polemik ini boleh meruntuhkan idea Bangsa Istimewa dalam status quo sekarang.

13. Jikalah demokrasi menjadi wasilah dalam pengundian wadah mana yang harus diikut tentulah bangsa Melayu dan bumiputera yang faham kedudukan istimewa mereka tidak akan mengorbankan status quo ini demi "Ketuanan Rakyat".

14. Saya tidak faham bagaima seorang yang diberi kedudukan istimewa oleh sebuah perjanjian sosial (Perlembagaan Malaysia) mahu meminda kepada kedudukan yang samarata.

15. Slogan "Ketuanan Rakyat" adalah gendang perang untuk menguasai Malaysia yang boleh menjahanamkan Bangsa Istimewa.

16. Lambat laun gendang perang ini akan disesali oleh generasi Bangsa Istimewa mendatang....

1 comment:

  1. Tujuan PAS bersengkokol dengan DAP se mata2 inginkan sekelimut kuasa memerintah. Yang akan di timpa malang ialah orang melayu.

    PAS sudah mengetahui bahawa DAP sedarah sedaging dengan PAP Singapura. Cina dan india Malaysia sudah bersatu menyokong DAP@ PAP. Untuk menguatkan kedudukan nya DAP mengambil hati pemimpin2 PAS dengan menyokong nya pada PRU12 yang lepas.

    PAS mengetahu akan kesalahan nya menyokong DAP@PAP, apakan daya sudah termakan budi. Terpaksa terus menyokong DAP. Sekarang cuma rakyat melayu sahaja yang boleh selamatkan negara dari balapetaka ini. Kita kena berhenti menyokong PAS dan PKR, menyokong mereka bermakna menyokong DAP @ PAP.

    ReplyDelete