Thursday, September 2, 2010

UMNO melancarkan perang siber?

1. Saya masih ingat satu statement daripada matan Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi bekenaan kekalahan beberapa negeri dan kerusi strategik kepada Pakatan Rakyat di dalam pilihanraya ke 12.


2. Beliau menyalahkan bahawa kekalahan ("kehilangan" adalah lebih tepat kerana BN masih memerintah Kerajaan Persekutuan) tersebut akibat BN kalah perang siber. Beliau sendiri tepaksa berundur sebagai PM kerana menjadi kambing hitam kepada kehilangan-kehilangan tersebut!

3. Taktik perang siber tidak semestinya secara langsung. Ia boleh berlaku secara "reverse" atau "sebalik" atau istilah dalam Bahasa Arab "mafhum mukhalafah".

4. Jika kita analisa satu persatu taktik dan bunga langkah Umno dalam perang siber adalah sangat menarik.

5. Mereka pada awalnya mendakwa tokoh-tokoh tertentu dalam blogosphere. Kemudiannya menjadi mesra Umno dalam posting-posting mereka.

6. Kalau kita masih ingat Kickdefella adalah warblogger kepada Husam Musa. Kemudiannya ditangkap polis gara-gara menyiarkan dalam blognya gambar bendera Malaysia terbalik.

7. Selepas beliau dibebaskan, tiba-tiba beliau menjadi mesra Umno dan agenda-agenda parti Melayu ini.

8. Kemudian beberapa blogger juga ditahan polis. Akibat sensai ditahan ini menyebabkan mereka secara "reverse" diiklankan kepada MSM (mainstream media) yang menambahkan populariti mereka dikalangan pelanggan media lama.

9. Ini secara "reverse" juga menyebabkan hit kepada blog mereka meningat dengan mendadak.

10. Blog-blog bebas dan pro-Unity Government juga diwar-warkan seperti www.zul4kulim.blogspot.com, Aduka Taruna dan blog Tantawi.

11.Ia seperti kumpulan penunjuk perasaan kepala lembu yang didakwa. Walaupun sabit kesalahan mereka dan dihukum, tetapi mesej iaitu jangan melangkah kegaris milik kami! adalah telah berjaya disampaikan kepada massa. Ini adalah satu manifestasi "reverse" taktik Umno dalam perang siber, jikalah kita dengan jayanya mengaitkan kumpulan penunjuk perasaan itu dengan Umno...

12. Terkini Utusan 3.9.2010 melaporkan "Hassan Skodeng didakwa buat komen palsu". Beliau didakwa di bawah Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588).

13. Beliau adalah editor eksekutif dalam MSM iaitu The Malay Mail. Beliau bukan barua Pakatan Rakyat.

14. Utusan juga melaporkan warblogger mesra Umno ada hadir di mahkamah bagi memberi sokongan moral kepada Hassan.

15. Saya telah melayari blog beliau di http://nose4news.wordpress.com/. Posting-posting beliau lebih mirip kepada isian-isian dalam MSM.

16. Umno mempunyai dua kategori perang siber (1) bersifat perang gerila- dengan menyembunyikan (anonymous) posting seperti Parpukari, Faisal dll. (2) perang bersemuka dengan warblogger yang menggunakan nama sebenar.

17. Saya percaya Umno akan lebih banyak merekrut warblogger bagi melancarkan perang siber!



No comments:

Post a Comment