Friday, October 16, 2009

Bagan Pinang: Bekas Penjenayah Boleh jadi Pemimpin?

Petikan

1. Malaysiakini kira-kira melaporkan sebegini berkenaan telahan Isa Samad berkenaan pemilihannya sebagai calon dan kemenangannya walupun beliau pernah didapati bersalah (convicted) dalam pemilihan parti UMNO pada 2004 "Adakah saya melakukan jenayah? Kalau pemimpin pembangkang mendakwa saya telah melakukan jenayah tetapi (pemimpin) mereka telah masuk penjara dan sebagainya. Kalau orang yang telah masuk penjara boleh bertanding, takkan saya tidak boleh bertanding?" soalnya. "

Prinsip bekas penjenayah dipilih sebagai pemimpin di dalam Islam

2. Prinsip bekas penjenayah (convicted) dilantik sebagai pemimpin di dalam Islam adalah jelas dan memang ada. Ia dinamakan "political comeback" (kepulangan semula dalam politik).

3. Contoh:-

i) Nabi Musa pernah membunuh seorang Qibti dalam usaha menolong seorang sebangsa dengannya (Bani Israel). Beliau kemudian lari ke negeri lain. Kemudiannya kembali selepas disifatkan oleh al-Qur'an sebagai "wa ji'ta 'ala qadarin ya Musa' (Dan kamu kembali - ke Mesir- dalam keadaan berupaya wahai Musa). Akhirnya beliau memimpin Bani Israel dalam menentang Firaun.

ii) Nabi Yusof yang disumbat ke dalam penjara kerana fitnah wanita akhirnya dikeluarkan dari penjara dan dilantik sebagai penjaga urusan hal-ehwal ekonomi Mesir.

Kupasan

4. Seperti Isa katakan bahawa ada dalam parti-parti politik pembangkang yang dulunya dipenjarakan kemudian membuat 'kepulangan semula dalam politik'. Di antaranya Dato Seri Anwar Ibrahim, Mohd Sabu, dll.

5. Mereka-mereka ini kembali semula dalam masyarakat dan memimpin masyarakat.

6. Adakah seuatu hari nanti Malaysia akan dipenuhi bekas-bekas pesalah sebagai pemimpin?

No comments:

Post a Comment