Thursday, October 15, 2009

Enigma Pragmatisma UMNO

1. "Enigma" bermaksud 'sesuatu yang sukar difahami'. Manakala "pragmatisma" adalah 'menyelesaikan masalah secara praktikal dan waras tanpa berpegang kepada suatu idea dan teori yang tetap'. (Oxford Advanced Learner's Dictionary).

2. New Straits Time pada hari ini (15.10.2009) melaporkan bahawa 'Umno got a firm pledge of support from its three wings yesterday for the party's "radical transformation" through proposed amendments to its constitution."

3. Pindaan itu adalah untuk meminda kuota dalam pertandingan jawatan tertinggi parti dan akar-umbi akan mempunyai suara dalam menentukan pucuk pimpinan.

4. Situasi ini disifatkan oleh NST sebagai "radical transformation". Seperti sebuah autobot transformer yang boleh berubah dari sebuah robot kepada kereta, jet, kereta kebal atau lain-lain jentera canggih mengikut kesesuaian persekitaran.

5. Tranformasi radikal ini bukan sahaja dalam perlembagaan parti seperti dalam perhimpunan agung tahunan yang berlangsung sekarang tetapi itulah tabiat umno kerana faham Umno adalah "pragmatisma" bukannya ideologi "ketuanan Melayu" atau "Islam Hadhari".

6. "Ketuanan Melayu" atau "Islam Hadhari" atau "nasionalisma" adalah manefistasi transformasi Umno kepada jelmaan-jelmaan jentera kereta-kebal, jet, kapal-perang, motorlori dll dalam menghadapi suasana sekeliling.

7. Faham pragmatisma Umno adalah asas kepada strategi Umno yang berubah jika tidak akan rebah.

8. Umno yang telah berubah adalah satu penjelasan kepada kemenagan Umno dengan majoriti meningkat di Bagan Pinang.

ROHAN
Kuala Lumpur
Sent from my Nokia phone

No comments:

Post a Comment