Saturday, August 21, 2010

BLOGGER UPAHAN!

1. Kepada peminat berita atau ulasan bloggosphere anda mungkin telah membaca berita atau ulasan blogger upahan tanpa disedari.

2. Kepada yang tidak percaya kepada perkara ini, anda harus sedar bahawa untuk berblog tanpa mendapat ganjaran adalah kerja sia-sia.

3. Menjual ubat kuat atau ubat-ubatan bukanlah bisnes yang mengguntungkan yang boleh memberi pulangan bergand, melainkan minat yang mendalam dalam berblog.

4. Menghabiskan masa berjam-jam depan komputer dan mentalaah buku di perpustakaan dan membeli buku-buku untuk menambah input blog bukanlah pekerjaan yang menguntungkan jika tiada upahan. Ini adalah kerana pronsip di dalam menjadi blogger berjaya adalah 'reading more than writing'.

5. Mendapat maklumat-maklumat sulit dari 'insider information' bukanlah berlaku secara kebetulan jika tidak diupah. Mengeksibitkan surat-surat rahsia dan dokumen-dokumen sulit bukanlah berlaku secara tanpa dirancang.

6. Di dalam buku Blogging All-In-One For Dummies menceritakan berkenaan 'Hiring a blogger'. Blogger yang diupah tersebut tentulah blogger upahan kalau tidak buku ini tidak akan membicarakan tentang tajuk itu. Apatah lagi upah seorang blogger juga dinyatakan buku itu.

7. Di dalam negara baru-baru ini didedahkan tenbtang satu insentif kewangan yang diisytiharkan oleh seorang menteri besar sebuah kerajaan negeri pakatan pembangkang yang berjumlah RM15,000,000.00! Iaitu setiap kepala dalam negeri tersebut dicaj RM5.00 bagi pelan pemeliharaan imej. Sudah tentu insentif ini sebahgian kalau tidak keseluruhan disalurkan kepada blogger upahan untuk membina atau memulih imej dalam perang siber.

8. Manakala blog pro-pakatan pembangkang pula menuduh blogger barisan parti-parti kerajaan memerintah membayar blogger-blogger upahan dengan gaji graduan universiti!

9. Saya bukannya ingin mendedahkab bahawa buruknya menjadi blogger upahan tetapi untuk menyedarkan tuan-tuan bahawa adanya blogger upahan dalam bloggesphere!

10. Mereka seperti pembunuh-pembunuh upahan yang profesional membunuh karakter-karakter individu atau organisasi tertentu dengan keyborad mereka.

11. Mereka juga memuliakan individu-individu atau organisasi tertentu dengan sentuhan jemari mereka dalam bloggosphere.

12. Mereka juga unpama profesional-profesional lain seperti doktor, peguam, jurutera, arkitek dll yang melaksanakan tugas apabila diupah!


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment