Monday, August 16, 2010

RASUAH BERMAHRAJALELA!

1. Berita mutakhir dalam media lama begitu mengerunkan. War-war oleh rakyat marhaen dan elit masyarakat bahawa wujud jerung-jerung yang mendalangi rasuah bukan hanya omokan kosong.

2. Dakwaan-demi dakwaan dibuat. Dari yang berpangkat "encik", "Dato'", "Dato' Seri" hingga "Tun" pun di dakwa.

3. Teori pemikiran "rasuah" yang berlingkar dalam akta induk Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (ASPRM 2009) mempunyai dua motif. Pertama: "menggalakkan integriti dan kebertanggungjawaban pentadbiran sektor awam dan swasta". Kedua: mendidik pihak berkuasa awam, pegawai awam dan orang awam tentang rasuah dan kesan buruknya terhadap pentadbiran sektor awam dan swasta da komuniti."

4. Ini menimbulkan polemik bahawa bahawa adakah ini sahaja mengapa rasuah itu perlu dibendung? Masih adakah lagi alasan-alasan lain mengapa rasuah perlu di haramkan?

5. Apapun Malaysia sudah mempunyai undang-undang bertulis dalam mengawal gejala rasuah bahkan mendidik masyarakat tentang rasuh.

6. Seperti perkataannya "rasuah" dalam ASPRM 2009 ia adalah berasal dari perkataan Arab seperti sebuah Hadis Nabi s.a.w "Arrasyi wal murtasyi finnar"(Perasuah dan yang menerima rasuah adalah kedua-duanya dalam neraka).

7. Seingat saya tiada dalam sejarah Islam semasa hayat Nabi s.a.w berlakunya rasuah dikalangan sahabat r.a. Tidak seperti jenayah-jenayah lain. Oleh itu agak sukar untuk jumpa satu petunjuk yang jelas berkenaan hukuman jenayah ini.

8. Tetapi jika dirujuk perundangan Islam, ulamak fikah ada memperbincangkan apa yang dinamakan "hibah" (hadiah). Hadiah bukanlah bermaksud "suapan" seperti yang dimaksudkan oleh ASPRM 2009.

9. Kamus Dewan Edisi Empat memberi takrif "rasuah" sebagai "pemberian utk menumbuk rusuk (me­nyogok, menyuap), (wang) tumbuk rusuk (sogok, suap)."

10. Manakala Seksyen 3 ASPRM 2009 pula memberi takrif "suapan" termasuk "hadiah". Ini amat memeranjatkan. Perlu satu perbahasan teliti antara titik pertemuan antara rasuah dan hadiah serta perbezaan antara keduanya.

11. Jika ditafsirkan secara beku (rigid) apa ditakrifkan dalam Seksyen 3 berkenaan "suapan" ia merangkumi perkara yang sangat luas. Peniaga tidak boleh memberi diskaun kepada kakitangan awam atau swasta sebagai galakan untuk datang kekedainya lagi! Memberi diskaun juga menjadi rasuah.

12. Adakah takrifan Seksyen 3 itu anti-ekonomi sihat? Sungguh menarik untuk didebatkan.

13. Dalam keadaan negara menghadapi penurunan FDI adakah masalah integriti juga menjadi alasan kenapa pelabur asing segan dan malu-malu untuk melabur di Malaysia?

14. Atau undang-undang terlalu ketat seperti takrifan "suapan" yang anti-ekonomi sihat? Kita perlu kertas lebih untuk mengulas perkara ini....




No comments:

Post a Comment