Tuesday, July 13, 2010

Akta Mesin Cetak Dan Penerbitan 1984 menunjukkan taringnya...

1.Printing Pressess And Publications Act 1984 atau Akta Mesin Cetak Dan Penerbitan 1984 (PPP 1984) sudah menunjunjukkan taringnya. Di mana kuasa Menteri yang disifatkan mempunyai 'absolute discretion' Seksyen 3 (3) PPP 1984 menunjukkan ianya tidak boleh disemak oleh Mahkamah.

2. "Penerbitan Harakah tamat permitnya pada 7 Julai lalu dan belum diperbaharui oleh kementerian hingga kini." lapor Harakahdaily.net: 14.7.2010

3. Malaysiakini pula melaporkan "Malaysiakini juga difahamkan akhbar DAP versi Inggeris berakhir bulan lalu manakala lesen untuk edisi versi Melayu dan Cina, masing-masing berakhir pada September dan November, tahun lalu.": Malaysiakini: 14.7.2010

4. Manakala The Malaysian Insider pada pada hari ini pula melaporkan bahawa "KDN perbaharui permit Harakah dengan amaran keras".

5. Dengan kuasa yang mutlak (absolute discretion) oleh Menteri yang diberi oleh PPP 1984 menyebabkan fikrah rakyat diacu oleh parti politik yang memenangi pilihanraya secara majoriti.

6. Boleh dihujahkan bahawa mandat majoriti rakyat kepada sesuatu parti politik mahukan fikrah mereka diacu sebagaimana yang mereka mahu.

7. Boleh saja dihujahkan bahawa "kuasa budibica mutlak" Menteri boleh disalahguna tetapi undang-undang telah memperuntukkan begitu.

8. Walupun setakat ini menunjukkan bahawa PPP 1984 hanya berkuatkuasa kepada cetakan secara fisikal (maksud saya: bukan bahan-bahan sebaran fikrah dalam internet) ada dihujahkan bahawa peruntukan Seksyen 1 (c) PPP 1984 "anything which by its form, shape or in any manner is capable of suggesting words or ideas" boleh diperluaskan kepada bahan internet.

9. Jikalah berlaku sebegitu kita akan lihat PPP 1984 sudah tidak sesuai dengan masa kerana adalah tidak praktikal PPP 1984 diperluaskan kepada sebaran internet . Alasan mudah bagaimana boleh setiap sebaran internet memerlukan kelulusan Menteri jika sesuatu maklumat hanya disebarkan dengan satu klik sahaja?

10. Boleh jadi sebab inilah pihak berkuasa menggunakan Akta Multimedia bagi kesalahan sebaran internet setakat ini.



No comments:

Post a Comment