Monday, July 19, 2010

PENGHIJARAHAN(EXODUS) MELAYU KEPADA PAKATAN RAKYAT

1. Penghijrahan disinonimkan dengan berpindahnya Nabi Muhammad s.a.w. bersama pengikutnya dari Kota Mekah ke Kota Madinah pada 622 AD.

2. Manakala "exodus" pula disinonimkan dengan penghijrahan Bani Israel dari Mesir menuju Palestine serta dari beberapa negara menuju ke beberapa negara dalam era moden ini.

3. Kajian-kajian menunjukkan penghijrahan mengukuhkan sesuatu bangsa dan mematangkan sesuatu bangsa.

4. Ini dapat dilihat apabila Nabi Muhamad s.a.w berhijrah bersama pengikutnya beberapa tahun selepas itu telah berjaya menawan Kota Mekah.

5. Manakala Bani Israel pula telah menjadi umat yang sangat berpengaruh di dunia walaupun mereka minoriti.

6. Dalam konteks bangsa Melayu, Sultan Mahmud apabila diperangi oleh bangsa Portugis beliau telah berhijrah ke Johor bersama pengikut-pengikutnya dan telah membina tamadun Melayu di beberapa tempat selepas itu.

7. Dalam era kepartian Melayu, orang Melayu pernah memberi sokongan mutlak kepada Umno. Tapi kini ada bunga-bunga bahkan sudah berbuah apa yang kita katakan penghijrahan (exodus) Melayu kepada Pakatan Rakyat.

8. Saya percaya ada beza antara penghirahan Melayu "ke dalam" Pakatan Rakyat. Ke dalam bermaksud mereka menyertai parti. Manakala kepada memberi maksud Melayu memberi sokongan kepada PR. Juga boleh merangkumi Melayu menyertai parti PR.

9. Ia dengan slogan, pada awalnya, "Kita keluar barisan, kita masuk bulatan". Dan "Dulu Umno, Sekarang PAS". Lantas dijawab "Umno dulu, kini dan selama-lamanya".

10. Pasca pilihanraya ke-12 menyaksi kenyataan bahawa Melayu telah memberi sokongan hampir 49% kepada PR. Ini menyebabkan parti tertua Melayu kehilangan beberapa negeri.

11. Antara yang menjadi alasan kenapa Melayu berhijrah kepada parti komponen PR adalah kerana parti Umno menjadi elitis dan kepincangan di dalam pentadbiran negara.

12. 49% di dalam PRU ke-12 tidak memadai paling kurang 60% - 70% maka barulah penghijrahan atau exodus Melayu kepada PR. Kita tunggu dan lihat di dalam PRU ke-13.

No comments:

Post a Comment