Wednesday, July 21, 2010

PAS: FORMULA KE PUTRAJAYA

1. Dilhamkan dari buku "The Road To Mecca" oleh Muhammad Assad seorang Yahudi yang memeluk Islam saya menganalisa secara ringkas "Formula Ke Putrajaya" untuk PAS.

2. Secara ringkasnya saya menemui 5 formula untuk PAS ke Putrajaya. Ia disimpulkan secara formula "campur" atau "kerjasama" atau "usahasama" seperti berikut:-
'class=
i. Ex-Semangat 46 + PKR + DAP + PAS ----> PUTRAJAYA

ii. Pakatan Rakyat + PAS------> PUTRAJAYA

iii. BN + Pakatan Rakyat -----> PUTRAJAYA

iv. BN + PAS ------> PUTRAJAYA

v. Umno + PAS ------> PUTRAJAYA


3. Bagi formula "i. Ex-Semangat 46 + PKR + DAP + PAS ----> Putrajaya" : Pakatan Rakyat perlu mengorat Ex-Semangat 46 untuk menyertai PR. Sebenarnya ketika krisis Anwar-Mahathir memuncak Dr Mahathir secara bijaksana telah mengorat Semangat 46 di bawah Ku Li untuk menyertai semula Umno. Apabila ahli-ahli Semangat 46 diketuai Ku Li menyertai Umno secara en bloc maka Dr Mahathir baru menyinkir Anwar. Sejak peristiwa penyingkiran hingga kini Umno masih berkuasa dalam pentadbiran Persekutuan. Kalaulah Semangat 46 itu tak termakan pujuk-rayu Dr Mahathir saya percaya dengan rakyat marhain digembleng oleh Semangat 46 dan juak-juak Anwar maka BN (Umno) akan kehilangan kuasa di Persekutuan.

4. Bagi formula "ii. Pakatan Rakyat + PAS------> PUTRAJAYA": Formula ini adalah formula konservatif iaitu PAS harus setia dengan komponen-komponen PR. Bagi anti-formula ini mereka dikatakan diketuai oleh Presiden PAS. Manakala bagi penyokong formula ini dikatakan diketuai oleh Mursyid Am PAS. Tetapi keputusan pilihanraya ke-12 menunjukkan formula ini hanya memungkinkan PAS menguasai beberapa negeri sahaja. Tidak Kerajaan Persekutuan.

5. Bagi formula "iii. BN + Pakatan Rakyat -----> PUTRAJAYA": Fomula ini agak drastik dan agak ideal. Hanya satu parti akan wujud. Seperti negara komunis China dan Russia. Hanya satu parti memerintah. Kuasa akan menjadi tertumpu dan memberi kesan yang tidak baik kepada rakyat.

6. Bagi formula "iv. BN + PAS ------> PUTRAJAYA": Formula ini agak sensitif. Formula inilah yang menjadi tajuk perbahasan hangat dimedia-media lama dan baru. Ada usaha-usaha ke arah ini secara bawah tanah. Saya dalam beberapa tulisan saya pro-kepada formula ini. Kerana amatlah mustahil untuk memujuk Anwar yang telah merajuk dengan BN memasuki semula BN. Manakala DAP pula menjadi tidak bermakna jika bersama BN.

7. Bagi formula "v. Umno + PAS ------> PUTRAJAYA": Formula ini adalah juga ideal bagi kesatuan Melayu/Islam. Umno harus keluar BN. PAS harus keluar Pakatan Rakyat. Maka ia memberi impak yang sangat besar kepada kesatuan Melayu.

8. Oleh itu pengerak-pengerak diplomasi antara PAS dan Umno tidak harus melihat kepada satu formula sahaja yang boleh berlaku. Sebenarnya ada 4 lagi formula yang harus dinilai dan diterokai.

9. Kepada mereka yang berwawasan dalam PAS ingin membawa parti itu kepada PUTRAJAYA mereka harus meneroka formula-formula ini. PAS duduk atas kerusi empuk di PUTRAJAYA bukanlah mimpi mat jenin.

10. Seakhirnya, PAS harus menyenarai apakah target mereka jika berjaya ke PUTRAJAYA. Kerusi-kerusi yang manakah mereka ingin tawan di PUTRAJAYA. Mungkin tajuk ini kita perbincangkan di arena lain. Sekian.




3 comments:

  1. putrajaya .the promised land - muhd_abduhu

    ReplyDelete
  2. Muhd_Abduhu>>>>kalau kita fokus kepada "promised land" tak mustahil suatu hari nanti kita akan dapat apa yg kita fokuskan..

    ReplyDelete
  3. bos..blog demo dulu ada kt list bakistani..la dah takde sbb demo kurang aktif buat bbrp ketika..mmndangkan demo dh aktif semula, kawe cdg demo re-instate semula blog demo ke blog2 tersohor lain..muhd abduhu

    ReplyDelete