Sunday, July 18, 2010

Hasrat PAS ke Putrajaya akan termakbul?















1. PAS nampaknya semakin yakin pusat pentadbiran Persekutuan bakal ditakluk.

2. Kabinet bayangan pun sudah beredar di ruang siber.

3. Kata nista terdahulu tentang kebencian Putrajaya sudah dilupakan. "Kita akan lelong Putrajaya !" kata seorang pemimpin muda ketika berceramah di Taman Melewar. "Dr Mahathir pun kita akan lelong" retoriknya sekali lagi. Kata-kata ini masih terngiang di gegendang telinga saya.

4. Ah! Lupakan omokan dulu. Dulu lain. Sekarang lain. Dulu kita tidak pernah bermimpi hendak ke Putrajaya. Sekarang sekutu kita kuat. PKR kuat. DAP pun kuat.

5. Pilihanraya ke-13 semakin hampir. Banyak ramalan-ramalan telah dibuat. Hanya sotong "Paul" sahaja tidak diguna bagi meramal.

6. Orang bijak dari UNIMAS baru-baru ini dilapor oleh Bernama bahawa hasrat PR (payung gagasan yang PAS bernaung) untuk ke Putrajaya mungkin terhalang kerana Borneo masih setia dengan BN.

7. PRK Sibu bukan penentu bahawa PR sudah bertapak di Sarawak kata penganalisa itu. Begitu juga PRK Hulu Selangor bukan bermaksud PR hilang kuasa di semenanjung kata blogger PAS. Jika begitu kedudukan 50:50 kata saya.

8. Jika dulu agak cerah 70:30 ketika Abdullah memegang tampuk negara. Tapi kini era Najib agak berkerja keras.

9. 1Malaysianya cukup liat. Rakyat didahulukan. Pencapaian diutamakan. Agenda "rakyat" ditiru dari agenda "Ketuanan Rakyat" PR. Apalagi lagi yang hendak diperjuangkan oleh PR?

10. Bagi PAS yang ada hanya doa dan usaha. Adakah hasrat PAS untuk ke Putrajaya akan termakbul?

No comments:

Post a Comment