Friday, July 9, 2010

Raja Petra Yang Saya Kenali...




1. Saya mula mengetahui ada seorang hamba Allah yang bernama Raja Petra lebih kurang 12 tahun dahulu. Ketika itu saya berkhidmat disebuah firma guaman di Kuala Terengganu.

2. Saya mula mengenali beliau apabila firma guaman di mana saya berkhidmat mewakili sebuah bank dalam urusan litigasi dengan syarikat pembinaan milik RPK kalau tak silap saya bernama Petra Bina. Tetapi saya belum berjumpa secara berdepan dengan beliau.

3. Kemudian diera permulaan reformasi beliau telah menjadi kolumnis Harakah. Semasa itu media utama pembangkang adalah surat khabar. Harakah telah dijadikan platform untuk gagasan reformasi.

4. Saya juga kolumnis Harakah diera reformasi kerana ketika itu saya baru menjadi graduan. Saya tidak mengkritik secara jelas polisi kerajaan di dalam Harakah tetapi secara sinis. Mungkin sebab ini saya tidak disumbat di dalam ISA.

5. RPK dan kawan saya bernama "Shabrimi" telah masuk ISA mungkin gara-gara mereka menulis secara berdepan tentang polisi kuku besi pemerintahan rejim Dr Mahathir di ketika itu.

6. Kemudian saya telah pergi ke sebuah majlis hari raya di Taman Melewar. Zulkifli Sulong telah memperkenalkan kepada saya seorang kerabat di Raja. Beliau ialah Raja Petra. Saya lihat seorang yang smart dan berjamban. "Beginilah cara rakyat bawahan makan" kata Zulkifli Sulong. Beliau pernah menawarkan saya satu kolum khas untuk saya dalam Harakah menulis berkenaan undang-undang.

7. Selepas itu saya memerhatikan Raja Petra telah berjuang di arena ruang siber. Sehinggalah beliau membangunkan laman web "Malaysia Today". Nama beliau semakin gah. Manakala saya pula menjadi peguam litigasi. Naik dan turun.

8. Saya pernah terbaca satu artikel dalam Malaysia Today yang mengkritik secara jelas "master" saya di firma guaman Kuala Terengganu. Beliau menyifatkan "ex-master" saya seperti ADUN UMNO di Klang yang sombong. Kalau tidak silap nama beliau "Zakaria".

9. Sekarang saya dapat tahu beliau ke luar negara gara-gara kes dakwaan jenayah terhadap tulisan beliau tentang Altantunya.

10. Saya masih lagi membaca tulisan beliau. Walaupun saya bukan wartawan professional tapi saya tahu batas penulisan. Ada perkara yang saya tahu lebih baik dari beliau, maka apabila beliau tulis tentang perkara itu saya dapat rasakan "something doesn't hold water here".

11. Apapun panji Malaysia Today terus dikibar oleh RPK. Tak mustahil satu hari nanti pemerintahan BN akan tumbang gara-gara serangan sebuah peluru berpandu bernama "Malaysia Today".

No comments:

Post a Comment