Monday, July 12, 2010

KERJASAMA PAS DENGAN KOMPENAN PAKATAN RAKYAT PERLU DINILAISEMULA?

1. Ajakan Umno untuk bersatu dengan PAS atas dasar agenda Melayu/Islam dipersoalkan sekali lagi oleh Ketua Penerangan PAS, Ustaz Idris Ahmad. Baginya seruan untuk perpaduan oleh Umno itu bermotifkan keduniaan dan materialistik yang telah hilang dari Umno.

2. “Masuk Umno kerana projek dan ‘mengalibabakan’ khazanah negara sehingga perjuangan bangsa tergadai. Sekarang apabila banyak projek sudah tidak ada khususnya di Selangor yang dianggap lubuk emas, maka pemimpin Umno cuba bercakap soal perjuangan bangsa dan perpaduan Melayu untuk menarik kembali sokongan rakyat di negara ini, dan cuba menjadi umpan perpaduan untuk menimbulkan keraguan di kalangan Pakatan Rakyat,” ujar Ustaz Idris Ahmad, Ketua Penerangan PAS Pusat : Harakahdaily; 13.7.2010.

3. Persoalannya adakah PAS ingin bersatu atas Melayu/Islam sekiranya Umno betul-betul ikhlas? Atau hanya memberi alasan serta mempersoalkan niat Umno yang tidak murni kerana sudah selesa dengan Pakatan Rakyat?

4. Manakala Datuk Mahfuz Omar Naib Presiden PAS pula berkata “Retreat kami kali ini menyimpulkan bahawa sokongan Melayu kepada PAS merosot tidak berbangkit sama sekali, kami mendapati tiada asas langsung untuk mengatakan sokongan orang Melayu sudah merosot hanya kerana kerjasama dalam Pakatan Rakyat... tiada fakta dan tiada hujah kuat dalam hal ini,” : The Malaysian Insider; 13.7.2010

5. Saya berpendapat Datuk Mahfuz memberikan pandangan beliau selepas merujuk kepada data-data yang dikemukakan oleh pasukan think-thank PAS.

6. PAS harus mempunyai alsan kukuh untuk bicara pasal political marriage. Satu fokus kepada perpaduan Melayu/Islam bagi PAS adalah tidak cukup. Walaupun Presidennya sendiri pernah mengutarakan gagasan “Kerajaan Perpaduan”. Tiada huraian lanjut dengan siapakah Kerajaan Perpaduan itu dimaksudkan. Ia boleh ditafsirkan bahawa perpaduan dengan komponen-kooponen Pakatan Rakyat yang sedia ada.

7. PAS juga berhak untuk mencari jawapan ini: Adakah dengan tidak duduk semeja dengan Umno agenda Melayu/Islam akan tergadai? Saya percaya tidak.

8. Alasan pertama adalah PAS sebuah parti yang ditubuhkan di bawah Akta Pertubuhan adalah tertakluk dengan undang-undang sedia ada seperti Perlembagaan Persekutuan. Seperti yang kita telah maklum bahawa Melayu/Bumiputera telah diberi hak istimewa dalam undang-undang tertinggi negara ini. PAS mempunyai tanggungjawab untuk memikul Perlembagaan Persekutuan disamping memikul dasar-dasar Islam yang ada dalam perlembagaan parti itu sendiri.

9. Pimpinan-pimpinan dan ahli PAS berhak untuk mempersoalkan keikhlasan Umno dan menyelidiki gagasan Kerajaan Perpaduan jika ia dimaksudkan dengan Umno.

10. PAS tidak perlu takut dengan melompatnya pengundi Melayu kepada koponen Pakatan Rakyat yang bukan Melayu. Ini bukan sahaja atas alasan parti bukan Melayu berkenaan adalah komponen Pakatan Rakyat yang sudah pasti menjunjung terma-terma kerjasama tetapi PAS juga akan mendapat swing pengundi Melayu yang sudah exodus kepada parti Melayu/Islam kedua terbesar;PAS dengan keputusan bahawa PAS hendaklah bertanding bersemuka dengan Umno bagi merebut pengundi Melayu/Islam.

11. Ia bukan persoalan membelanjakan dana yang besar bagi membiayai peperangan politik antara gergasi politik Melayu/Islam tetapi ia lebih kepada isu parti yang manakah lebih popular kepada hati rakyat dengan pelbagai agenda antaranya, tetapi tidak terhad kepada, ketelusan, lebih dekat kepada rakyat, dan lain-lain.

12. Di sini kita lihat Umno yang lebih memerlukan PAS lebih dari PAS memerlukan Umno. Oleh itu Umno harus mempunyai alasan yang lebih kukuh selain dari isu Melayu/Islam bagi mengorat PAS bagi satu kerjasama perpaduan.

No comments:

Post a Comment