Sunday, July 11, 2010

PERAK TETAP MILIK MELAYU/ISLAM

"12. Appointment of Mentri Besar.

( 1 ) His Royal Highness shall appoint by instrument under his sign manual and State Seal, a Menteri Besar pursuant to paragraph (a) of Clause 2 of Article 16.

(2) No person shall be appointed to be Mentri Besar unless he is of the Malay race and professes the Muslim Religion:

Provided that His Royal Highness may in His discretion waive either or both of the foregoing requirements of this paragraph relating to race and the Muslim Religion whenever he shall consider it expedient so to do."

*******************************************************************

1. Mutakhir ini ada beberapa blog yang membincangkan ketakutan bahawa kuasa Melayu akan terhakis bahkan tamat dengan terlantiknya Menteri Besar dari kalangan orang bukan Melayu/Islam dengan merujuk kepada kes klasik krisis perlembagaan Negeri Perak selepas pilihanraya ke-12.

2. Ketakutan ini adalah "ketakutan yang tidak berasas" (irrational anxiety) kerana jika dirujuk kepada cebisan Perkara 12 (2) Perlembagaan Negeri Perak yang memperuntukkan bahawa Menteri Besar Perak hendaklah dari kalangan Melayu/Islam.

3. Walaupun Perkara 12 juga memberi kuasa budibicara kepada Sultan Perak untuk mengenepikan (waive) pra-syarat di atas. Kita dapat faham bahawa budibicara Sultan adalah tertakluk kepada pra-syarat "expedient so to do".

4. "Expedient so to do" bermaksud "perlu untuk berbuat sedemikian". Sultan harus memenuhi pra-syarat pengecualian tersebut (Melayu/Islam) jika mahu mengenepikan syarat di bawah Perkara 12 (2).

5. Kuasa Sultan dalam mengenepikan pra-syarat di bawah Perkara 12 (2) adalah terhad dengan pra-syarat "perlu untuk berbuat sedemikian". Jika tidak, pengenepian pra-syarat di bawah Perkara 12 (2) adalah satu percanggahan dengan Perlembagaan Negeri Perak.

6. Oleh itu dapat disimpulkan bahawa Menteri Besar Perak selama-lamanya adalah dari Melayu/Islam.

7. Ketakutan kedua adalah tentang Melayu/Islam yang berpecah kerana pelbagai parti. Ketakutan ini dijelas di dalam sebuah blog oleh blogger yang penuh kontroversi; Kickdefella.

8. Beliau berkata sebegini :-

"Negeri Perak adalah satu kes klasik untuk melihat bagaimana sebuah negeri yang pembahagian politiknya menunjukkan kukuhnya kedudukan Melayu, tetapi runtuhnya penguasaan Melayu kerana perpecahan sesama Melayu."

9. Saya tidak mahukan umpamakan ketakutan di atas sebagai "ketakutan yang tidak berasas" kerana boleh jadi penguasaan majoriti Melayu/Islam di Perak dihumban ke dalam longkang politik yang kotor dan penuh kebencian terhadap sesama Melayu/Islam dengan memberi kuasa pindaan Perlembagaan Negeri Perak dan/atau meluluskan sesuatu undang-undang negeri di bawah kuasa Perlembagaan Negeri dan/atau apa-apa keputusan DUN dengan berpihak kepada anti-Melayu/Islam.

10. Tetapi ketakutan di para 9 adalah sangat subjektif. Oleh itu ia tidak perlu spekulatif.

11. Ada benarnya juga apa yang dikatakan Prof Madya Dr Azmi Sharom, pensyarah undang-undang Universiti Malaya:-

"Sebenarnya tidak ada apa-apa, itu hanya untuk menakutkan orang Melayu sahaja kerana tidak mungkin kaum terbesar di negara ini boleh menjadi minoriti di negara sendiri.

"Kalau kita lihat secara realistiknya, orang Melayu masih lagi menjadi majoriti dalam semua aspek jadi mustahil untuk menjadi minoriti," katanya.

"Hanya orang yang terdesak sahaja yang akan mengeluarkan kenyataan begitu dan ini menunjukkan beliau (Mahathir) masih belum matang dalam berfikir." - (Malaysian Insider, 17 Jun 2010).
[Dipetik dari blog Dr Mahathir Mohamad]

11. Pada pendapat saya Kickdefella hanya membuat satu pengesahan kepada tulisan Dr Mahathir yang telah menulis di blog Che Det. Itu sahaja.

12. Kebenarannya adalah disangsikan oleh saya sebagaimana Dr Azmi sangsikan...

No comments:

Post a Comment