Tuesday, March 10, 2009

DERHAKAKAH NIZAR?

...Pendekar Melayu sedang bertarung.


1. Nampaknya selepas peristiwa muafakat di bawah pokok “raintree”, kecaman demi kecaman ke atas Dato’ Seri Nizar.

2. Terkini pula muafakat di bawah pokok itu dikaitkan dengan perhimpunan kaum bangsawan Perancis di padang tenis, yang membawa kejatuhan Raja Louis XVI sehinggalah Perancis menjadi sebuah negara republik.(Berita Harian:10.03.2009).

...King Louis XVI. Raja terakhir Peranchis.


3. Sebelum itu, kita melihat apa tindak-tanduk Nizar sehingga beliau boleh dikatakan menderhaka atau tidak.

4. Semua orang tahu beliau mencabar di mahkamah tentang pemecatan beliau sebagai Menteri Besar Negeri Perak. Beliau bergantung kepada Artikel 16(6) Perlembagaan Negeri Perak.

5. Adakah Datu Amir Kahar dan Stephen Kalong Nigkan diakui derhaka apabila mereka mencabar tentang status mereka sebagai ketua negeri masing-masing?

6. Kita lihat apa yang Dr Mahathir kata dalam blognya "LOMPAT LAGI" di chedet.cc “Keadaan seperti ini masih kelabu; tak ada peruntukan undang-undang setakat yang saya tahu.” Saya yakin Dr Mahathir telah dinasihati oleh pakar-pakar undang-undang tentang perkara ini.

7. Walaupun saya memberi pendapat saya bahawa undang-undang tentang Artikel 16(6) adalah jelas, tetapi ada pendapat-pendapat yang khilaf seperti Professor Abdul Aziz Bari, Hj Sulaiman Abdullah dan lain-lain.

8. Oleh itu apa yang dilakukan oleh Dato’ Seri Nizar adalah dalam ruang lingkup undang-undang. Beliau tidak mengheret pun Tuanku Sultan ke mahkamah. Yang diheretnya adalah Dato' Zambry.

10. Beliau tidak derhaka.

No comments:

Post a Comment