Friday, March 20, 2009

PEGUAM GANJIL!

1. Peguam ganjil! Atau "a rare lawyer". Itulah yang saya jumpa di mahkamah di Kompleks Mahkamah Jalan Duta.

2. Itulah apa yang saya sebut di depannya selepas beliau memberitahu kepakarannya dalam "abuse of legal procedures" (penyalahgunaan proses undang-undang), "conspiracy to injure" (konspirasi untuk memudarat), "impeachment", "defamation"(fitnah) dan "summary judgment" (penghakiman terus).

3. Yang ganjil ialah kepakarannya dalam kes "abuse of legal procedures" dan "conspiracy to injure".

4. Beliau tidak benarkan saya menulis (melapor) tentang kes-kes yang dikendalikannya walaupun secara umum. Tetapi beliau benarkan saya menulis tentang intipati undang-undang "abuse of legal process" dan "conspiracy to injure".

5. "Hanya jauhari mengenal manikam". Begitulah kepakaran-kepakaran peguam dalam bidang litigasi.

6. Setakat ini saya tidak pernah jumpa lagi peguam litigasi yang menfokus kes-kes "abuse of legal procedures" (penyalahgunaan proses undang-undang), "conspiracy to injure"(konspirasi untuk memudarat).

7. Bukan setakat itu beliau memecahkan isu-isu dalam bidang litigasi yang komplek ini kepada idea-idea baru.

8. Apa yang dimaksudkan dengan "abuse of legal procedures" (penyalahgunaan proses undang-undang), "conspiracy to injure"(konspirasi untuk memudarat)?

9. Saya ringkaskan begini. Ia satu penyalahgunaan proses mahkamah secara teratur. Hanya mereka yang pakar boleh melakukan begini.

10. Hakim-hakim yang dulunya bekas peguam membuat pemerhatian yang menarik, di dalam kes-kes yang diputuskan oleh mereka, tentang kesalahan "tort" ini.

11. Hakim Gopal Sri Ram dalam Chung Khiaw Bank (M) Bhd v Tio Chee Hing [2004] 4 AMR 244 membuat permerhatian seperti berikut:-

"Where an abuse of process is alleged in reliance upon or in relation to any previous litigation between the parties, it is the duty of the Court to undertake a minute examination of the history of the prior litigation."


12. Hakim Denning dalam Goldsmith v Sperring Ltd & Ors [1977] 1 WLR 478 at page 489 berkata:-

"In civilised society, legal process is the machinery for keeping and doing justice. It can be used properly or it can be abused. It is used properly where it is invoked for the vindication of the men's rights or the enforcement of just claims. It is abused when it is diverted from its true course so as to serve extortion or oppression; or to exert pressure so as to achieve an improper end."

13. Menurut peguam tersebut bahawa konspirasi dan penyalahgunaan proses mahkamah boleh berlaku dengan tiga (3) cara:-

(i) secara "unlawful means" with "unlawful purpose".
(ii) secara "unlawful means" with "lawful purpose".
(iii) secara "lawful means" with "unlawful purpose".

14. Saya tidak akan menghuraikan secara terperinci butiran di atas. Cuma saya akan bagi contoh kategori (iii) ialah pengunaan afidavit tetapi di dalam afidavit itu ada pertuduhan "penipuan" oleh mana-mana pihak. Ia (afidavit) adalah "lawful means", tetapi tuduhan "penipuan" itu sendiri "unlawful purpose".

15. Perkara-perkara seperti ini hanya boleh dilakukan oleh pakar-pakar sahaja.

16. Sesungguhnya apa yang dilakukan oleh peguam tersebut adalah sesuatu yang ganjil (rare), tetapi sangat signifikan.

17. Harap-harap beliau adalah seorang dikalangan rakyat Malaysia yang mempunyai kualiti expot dalam ilmu perundangan di kalangan peguam-peguam di Malaysia.

2 comments:

  1. semakin menarik ! tahniah !

    ReplyDelete
  2. Tuan saya kira ada bagus juga kalau tuan menulis sesuatu berkaitan dengan abuse legal process ini dalam MLJ kerana ia adalah antara topik yang agak menarik untuk dikembangkan.

    Teruskan berblog dengan kritis mengenai isu perundangan! :)

    ReplyDelete