Sunday, March 15, 2009

UNDANG-UNDANG DI KLANG

1. Sekarang saya telah membeli sebuah kamera digital untuk anak saya yang baru berumur 3 bulan ini. Menurut Dato Seri Feedjit.com anak saya ini sudah pandai berbual-bual dengan pengunjung bukan sahaja dari Malaysia tapi dari tujuh buah negara lain seperti; England, Belanda, Australia, Maghribi, Jordan, Singapura dan Brunei.

2. Kekadang suatu fakta lebih kuat jika disokong oleh gambar-gambar. Gambar-gambar boleh menceritakan seribu makna dan maksud.

3. Inilah gambar-gambar yang saya ambil di Klang Bandar Di-Raja.

.....Bangunan Mahkamah Klang. Ia dilahirkan pada 1965. Dirasmikan oleh ayahanda Sultan Selangor sekarang.


....kaunter pendaftaran jenayah


..."Bilek Peguam". Masih ejaan lama.

...Bangunan yang menempatkan sebahagian mahkamah sivil dan mahkamah rendah syariah. Dari Mahkamah atas bukit ke bangunan ini sejauh 300 meter lebih. Bayangkan jika peguam mempunyai kes di atas bukit dan di bawah ini. Stamina kena kuat.

...Pemandangan dalam mahkamah sivil di bangunan baru.

4. Saya ada berbual dengan seorang peguam India dari Klang di kantin Mahkamah tadi. Beliau memberitahu menurut sumber maklumatnya dari Jawatankuasa Bar Selangor satu bangunan baru akan dibina di atas Bukit Mahkamah. Tapi bilakah pembinaannya dimulakan?


...Di sini terletak Masjid India.

...Jalan Dato' Hamzah. Banyak firma-firma guaman di sini.

...Sebuah firma guaman syarie di Jalan Dato' Hamzah

...Inilah Masjid Baru di tengah-tengah "Little India" yang saya maksudkan.

..."Little India" di Jalan Tengku Kelana. Penuh dengan kedai-kedai berbudaya India.

..."Little India" dihubungi oleh sebuah jambatan. Kelihatan sebuah masjid di seberang sungai. Inilah juga sungai Kelang suatu ketika dahulu menjadi pelabuhan pedagang-pedagang seperti Arab, India dan China.
5. Saya mengatakan kepada beliau bahawa "Little India" kepada bandar lama Klang ini akan hanya menjadi sebutan sejarah dengan terbinanya Masjid Baru berhampiran Jalan Tengku Kelana. Beliau tidak setuju dengan saya kerana menurutnya masjid itu hanya untuk kaum India Muslim. Tapi saya faham bila masjid dibina, ia juga menjadi tumpuan kaum Melayu.

6. Sebelum saya meninggalkan perkarangan Mahkamah Klang, saya merakam gambar seekor anjing yang berada di situ.

....Anjing ini juga ke mahkamah kerana menuntut keadilan terhadapnya dan kaumnya? Gambar anjing di perkarangan Bukit Mahkamah, Klang.

7. Rakaman ini mengingatkan saya tentang keadilan dalam Islam. "Apabila haiwan-haiwan ganas dihimpunkan (di akhirat)": al-Qur'an. Ahli tafsir mentafsirkan bahawa haiwan ganas dihimpun kerana pengadilan oleh Tuhan terhadap keganasan mereka.


.....Kelihatan anjing tersebut meninggalkan perkarangan Bukit Mahkamah. Sudahkah keadilan dibuat terhadapnya?

8. Inilah satu cabaran terhadap perundangan moden. Keadilan bukan sahaja untuk manusia tapi untuk binatang juga. Ingatkah kita tentang cara penghapusan binatang-binatang terbiar yang dilakukan oleh sebuah jabatan kerajaan?

9. Apatahlagi, kalau manusia pun tidak diberikan keadilan betapa jauhnya kita dari ciri-ciri masyarakat sivil.......

P/S: Saya mengucapkan terima kasih kepada M.V. Varan, peguam senior lebih 20 tahun beramal di Kelang.

No comments:

Post a Comment