Tuesday, March 17, 2009

UNDANG-UNDANG UNTUK PENDERHAKA?

....Adakah Institusi Kehakiman akan penjadi perantara bagi khilaf antara Institusi Raja dengan "Institusi Rakyat" yang dikatakan "derhaka"?
[Ini gambar saya di dalam perpustakaan Istana Kehakiman di Putrajaya. Di belakang adalah gambar-gambar bekas Ketua Hakim Negara. Di kanan saya Raja Azlan Shah, Tun Salleh Abbas, Tun Eusoff Chin dan Tun Dzaiddin.]

1. Panas. Panas. Panas. Itu saja yang boleh dikatakan. Menjelang pilihanraya Bukit Gantang yang menjadi mesej rakyat kepada parti memerintah dan bakal memerintah. Serta perhimpunan agung UMNO (parti teras kerajaan BN) yang dijangka diadakan akhir bulan ini.

2. Harakah terkini melaporkan isu yang akan dimainkan adalah berkisar tentang 3R (Race, Religion, Royal). Berita Harian pula ada melaporkan bahawa ada usaha, dari calon sayap Puteri UMNO, untuk membawa masuk doktrin "lese majesty" ke negara kita.

3.Iklim politik ini membawa makna yang besar kepada evolusi undang-undang di Malaysia.

4. Pertarungan antara kelas elit peguasa dan rakyat nampaknya mengheret tentang pentafsiran kebebasan rakyat dan hak seorang penguasa.

PERBAHASAN TENTANG PENGISTILAHAN

5. Kita bahaskan dahulu pengistilahan "derhaka" dan "lese majesty".
"Inilah falsafah dan ideologi orang Melayu. Ia diringkaskan oleh pakar-pakar bahasa di Dewan Bahasa dan Pustaka. "

6. Mengikut Kamus Dewan Online, derhaka bermaksud "1. tidak taat atau khianat kpd negara (Tuhan, orang tua, dll), menentang kekuasaan yg sah: anak yg ~ dimurkai Allah; isteri yg ~ kpd suami".

7. Ini bermaksud bahawa derhaka bukan setakat kepada penguasa atau negara tetapi kepada Tuhan, orang tua dan lain-lain dalam kontek "menentang kekuasaan yang sah".

8. Inilah falsafah dan ideologi orang Melayu. Ia diringkaskan oleh pakar-pakar bahasa di Dewan Bahasa dan Pustaka.

9. Apa pula doktrin "lese majesty"? Adakah doktrin ini asing bagi masyarakat orang Melayu khususnya dan Malaysia amnya?

10. Ini yang saya dapat dari Black's Law Dictionary, 8th Edition yang dikumpulkan oleh pakar-pakar undang-udang dari jurisdiksi Amerika Syarikat dan United Kingdom.
"Adakah doktrin ini untuk menjaga Institusi Raja di Peranchis yang "tercedera" oleh pertarungan antara elit penguasa dengan rakyat dan bangsawan?"

Lese Majesty: [Law French "injured majesty"]


1. A crime against the state, especially against the ruler.Also termed laesa majestatis. See crimen majestatis under crimen; TREASON

2. An attack on a custom or traditional belief. Also spelled lese-majeste; lese majesty; leze majesty.

11. Jelas "lese majesty" adalah satu terminologi yang berasal dari Peranchis.

12. Ia dimaksudkan sebagai "injured majesty"(Raja yang tercedera?). Adakah doktrin ini untuk menjaga Institusi Raja di Peranchis yang "tercedera" oleh pertarungan antara elit penguasa dengan rakyat dan bangsawan?


13. Apapun kita dan semua ketahui bahasa Institusi Raja telah pupus di Peranchis. Ironinya, doktrin ini tersebar ke negara-negara lain seperti Thailand.

14. Kita lihat pengistilahan dalam Oxford Advanced Learner's Dictionary:

Lese-majesty (from French) the act or crime of insulting the King, Queen or other Ruler.


15. Kita dapati tertuduh dalam kes-kes yang berkait dengan Raja baru-baru ini di dakwa atas Akta Hasutan 1948 dan Akta Komunikasi Multimedia 1998. Pertuduhan-pertuduhan tersebut ada kaitan dengan "insult" (menghina) Institusi Raja. Kita dapat fahami pertuduhan-pertuduhan tersebut ada unsur "lese majesty". Maknanya undang-undang sedia ada digunakan untuk menjaga Institusi Raja.

16. Lese Majesty juga dikaitkan dengan "treason". Atau derhaka. Derhaka dalam perundangan Barat membawa hukuman yang sangat keras. Penderhaka dibunuh dengan cara yang ngeri.

PANDANGAN ISLAM TERHADAP PENDERHAKAAN

17. Kekadang kesakitan itu bukan saja disembuhi oleh ubatan-ubatan dari Barat. Kita juga boleh mengambil ubatan dan resepi dari tamadun lain. Islam maksud saya.

18. Ketaatan tak terbelah bahagi adalah kepada Allah.

19. Manakala, hukuman jika ada dua khalifah, maka satu peguasa hendaklah dibunuh.

20. Mungkin pentafsiran moden ialah dengan menjatuhkan secara politik atau demokrasi yang "bughah". Yang "bughah" itu dikata sebagai "menderhaka" atau mencabar entiti Khalifah yang sah.

21. Ini berlaku dalam sejarah Islam tentang khilaf antara Imam Ali dan Muawiyah. Yazid dan Hasan serta Husin.

RUKUN NEGARA & LESE MAJESTY

22. Ada yang berhujah atas prinsip Rukun Negara. Saya kata "Kesetiaan kepada Raja dan Negara" dalam Rukun Negara harus dibaca secara keseluruhan. "Kedaulatan Undang-Undang". "Keluhuran Perlembagaan".
"Jika elit penguasa ingin memaksa doktrin "Kesetiaan kepada Raja dan Negara" secara mutlak, maka akan ditakuti dan dikuatiri warganegara akan menjadi warganegara yang tidak berkualiti dan masyarakat yang tidak berdaya-saing. Lebih ditakuti lagi jika warganegara dizalimi oleh fahaman yang songsang ini."

23. Kesetiaan kepada Raja dan Negara adalah menurut prinsip undang-undang yang didaulatkan dan Perlembagaan sebagai undang-undang tertinggi negara.

24. Ia bukan kesetiaan yang tidak berprinsip. Jika elit penguasa ingin memaksa doktrin "Kesetiaan kepada Raja dan Negara" secara mutlak, maka akan ditakuti dan dikuatiri warganegara akan menjadi warganegara yang tidak berkualiti dan masyarakat yang tidak berdaya-saing. Lebih ditakuti lagi jika warganegara dizalimi oleh fahaman yang songsang ini.

PERBAHASAN TENTANG KES P.P. v MOHD AMIN BIN MOHD RAZALI

25. Insiden ini berlaku di Bukit Jenalik, Perak.

26. Sebenarnya ada dua nas yang dilaporkan oleh journal undang-undang. Saya tidak berminat dengan keputusan Mahkamah Persekutuan. Ia lebih interpretatsi tentang beberapa perkara teknikal.


27. Saya berminat dengan perdebatan dan keputusan kes tersebut di Mahkamah Tinggi. Hakimnya adalah Dato Zulkefly Makinuddin.

28. Antara yang diputusnya adalah "The expression 'waging war' means and could mean war in the manner usual to war".

29. Saya faham, kalaulah derhaka itu derhaka kepada negara, maka kes ini memberi interpretasi penderhakaan itu dalam bentuk kemestian "melancarkan peperangan". Kalau hanya menyaman negara dan mengkritik penguasa negara itu bukan "war in the manner usual to war".

30. Seterusnya beliau memutuskan "For all intent and purposes, the term waging war against the Yang Di-Pertuan Agong in the context of s 121 of the Code could only refer to the waging of war against the Government of Malaysia."


31. Saya faham "melancarkan peperangan" itu menurut Seksyen 121 Kanun Keseksaan adalah "melancarkan peperangan" terhadap "Kerajaan Malaysia".

32. Hanya Seksyen 121A Kanun Keseksaan untuk kesalahan secara peribadi terhadap Yang Di-Pertuan Agong, Yang Di-Pertua Negeri, Raja-Raja dan pewaris serta kerabat.
"Saya mecari perkataan "treason" atau "lese majesty" dalam kes P.P. v Mohd Amin Bin Mohd Razali tapi tidak jumpa."

33. Hukumannya (Sek 121A) adalah mati dan juga denda.

33. Saya faham Seskyen 121 Kanun Keseksaan bukanlah bersifat 'lese majesty'. Nanti saya perjelaskan. Seksyen 121A sebenarnya yang bersifat 'lese majesty'.

34. Elemen-elemen penting dalam Seksyen 121A Kanun Keseksaan adalah kesalahan untuk 'memudaratkan mereka' samada:

(i) Kematian; atau

(ii) Kecederaan; atau

(iii) Pemenjaraan; atau

(iv) Halangan (restraint).

35. Jika salah satu elemen mudarat tidak wujud dalam satu-satu kes, maka Seksyen 121A tidak dapat digunakan.

36. Saya mecari perkataan "treason" atau "lese majesty" dalam kes P.P. v Mohd Amin Bin Mohd Razali tapi tidak jumpa.

KESIMPULAN

37. Usahlah membawa doktrin (maksud saya cukup dengan apa yang telah sedia-ada) atau memperbesar-besarkan doktrin 'lese majesty' ini dalam negara kita kerana pengalaman di Peranchis menunjukkan doktrin ini menjadi 'sokong bawa rebah'.

38. Pengkaji ilmu kuasa berpendapat, dapatkan kuasa secara terhormat, maka akan dihormati. Bukannya secara 'coercive power".

No comments:

Post a Comment