Saturday, March 21, 2009

SIAPAKAH YANG BERKUASA DALAM PAS?

1. Jika dikatakan dalam lingkungan ahli-ahli hukum, adanya "constitutionalist"(ahli perlembagaan) maka saya mengatakan saya salah seorangnya.

2. Saya melihat sesuatu kitaran dalam hidup ini didasari oleh hukum teras yang dinamakan perlembagaan.

3. Begitulah juga dalam kitaran politik.

4. Kita dihidang dengan berita satu pengisytiharan dari TG Dato Nik Abdul Aziz bahawa beliaulah nahkoda PAS. Mengapa pengsiytiharan itu dibuat? Ada orang lain mengaku dia adalah nahkoda? Betulkah TG Nik Aziz itu adalah nahkoda?

5. Persoalan-persolan ini hanya boleh dijawab dengan merujuk kepada undang-undang dasar PAS iaitu Perlembagaan PAS. Ini juga menunjukkan PAS masih diperingkat "tahap pendefinisian kuasa penguasa-penguasa PAS".

6. Harus diingat. Pemimpin-pemimpin PAS tidak boleh mengeluar kenyataan-kenyataan "terasing"(isolated) dari kehendak ahli-ahli parti. Ahli-ahli parti adalah "stakeholder"(pemegang saham) kepada PAS.

7. Satu perkara yang saya hendak sentuh di sini, Presiden berada di situ kerana telah dipilih oleh pemegang-saham PAS dalam Perhimpunan Agong, walaupun saya akui tiada calon saingan. Berbeza dengan jawatan Mursyidul Am PAS.

8. Dalam isu kerjasama dengan BN-UMNO, saya adalah salah seorang yang terawal cenderung utuk menyokong usaha kerjasama ini. Lihat weblog lama saya, walaupun saya kritikal dengan "unity government" (kerajaan perpaduan), sejak akhir-akhir ini, yang dilontarkan oleh Presiden PAS.

9. Kerjasama dengan UMNO, pada pandangan saya, adalah politik survival dan percaturan ke arah meletakkan PAS kepada posisi yang lebih strategik dalam arena politik negara.

10. Begitulah berkait rapatnya undang-undang dengan politik. Ibarat urat-saraf dengan tubuh. Ahli-ahli PAS harus peka dengan undang-undang tubuh PAS. Hak-hak mereka dalam perlembagaan PAS. Mereka bukanlah setakat pemerhati di tepi jalanan. Mereka boleh mempengaruhi penguasa-penguasa dalam PAS untuk membuat keputusan!

No comments:

Post a Comment