Wednesday, March 11, 2009

TERIMA KASIH...

1. Pada masa posting ini ditulis hits kepada blog saya telah mencecah 1159.

2. Katakanlah 200 hingga 300 hits adalah oleh saya sendiri, dalam masa 3 bulan ini, samada mengemas, mengedit, menjenguk atau apa-apa diblog saya sendiri. Maka hits oleh pengunjung adalah lebih kurang 859 hingga 959 hits. Saya telah beroperasi 3 bulan. Sebenarnya, 2 bulan setengah. Maka, satu bulan lebih kurang 286 hingga 319 hits. Saya agak-agak ada lebih kurang 100 hingga 200 pengunjung "unik" ke blog saya setiap satu bulan. Jika betul, itu sudah ramai. Kalau nak anjurkan forum atau seminar, untuk tarik 100 hingga 150 orang, diluar pun kosnya tinggi. Permit lagi.

3. Setakat ini itu teknologi yang saya ada. Kalau ada sitemeter yang terselindung maka saya akan guna. Mahu juga saya tahu latarbelakang pengunjung blog saya. Untuk dibuat kaji-selidik bagi kebaikan bersama.

4. Saya tidak mahu syok seorang. Tanpa ada pembaca. Sebab itu saya letak sitemeter.

5. Saya dapat lihat posting "DERHAKAKAH NIZAR?" telah mencecah hitsnya lebih kurang 200 hits lebih dalam masa 1 hari saja.

6. Saya tahu minat pembaca adalah sesuatu yang sensasi. Saya sentiasa beringat bahawa saya kena jaga antara sensasi dengan fakta dan moral serta aspek kebenaran dalam penulisan. Saya juga tahu pembaca ingin jawapan terhadap telahan-telahan yang ada dalam mana-mana media atau blog.

7. Saya boleh saja membuat cerita bahawa si anu kena penyakit kelamin gara-gara sumpah laknatnya. Tapi dari segi kebenaran bagaimana? Ada laporan perubatan yang telah diperolehi? Kalau benar pun, moralnya? Saya bukan penulis murahan.

8. Pengunjung juga dapati tulisan saya sebahagian besarnya berbentuk "legal opinion". Orang yang biasa dengan khidmat peguam, boleh mengagak nilai harga "legal opinion" yang saya kemukakan atau yang mereka kemukakan. Tapi itu bukan hasrat saya. Saya ada tanggungjawab terhadap masyarakat. Iaitu menwujudkan masyakat celik-ilmu. Ini tanggungjawab sivil saya.

9. Semua itu (legal opinion) saya telah buat kajian. Saya pergi keperpustakaan dihujung-hujung minggu atau perpustakaan di pejabat saya saja.

10. Saya kemukakan pandangan yang "dissent"(khilaf) dalam blog saya. Saya lihat ada kesan bila saya dissent. Sebelum ini, contohnya kes krisis di Perak, terutama diblog pro-PAS kebanyakkannya berpandangan menyerang tanpa asas dari segi undang-undang terhadap krisis tersebut. Tapi bila saya "dissent", ada blog yang menfokuskan kepada isu yang boleh dijadikan pegangan kepada Dato Seri Nizar. Terutamanya, pentafsiran "budibicara" Sultan Perak.

11. Kekadang khilaf akademik perlu untuk mengukuhkan hujah. Jika ada satu pandangan saja, maka ditakuti wujud budaya 'authoritarianism' dalam budaya ilmu. Pendengar atau pembaca perlu melihat kritikan kepada sesuatu hujah kerana kalau hujah itu tidak kuat hujah itu akan runtuh dengan kritikan. Kalau hujah itu kuat hujah itu akan kekal.

12. Sekali lagi TERIMA KASIH buat pengunjung. Saya janjikan yang terbaik diblog saya. Jika ada apa-apa pandangan untuk kebaikan blog ini sila kemukakan.

2 comments:

  1. http://notoumno.blogspot.com/

    saya perhatikan blog tuan meningkat sebab artikel tuan telah di kaitkan dengan artikel nya.

    ReplyDelete
  2. Tertarik dengan blog tuan, ya khilaf akademik agak perlu supaya otak saya ini sentiasa berfikir dan tidak statik semata. :)

    ReplyDelete