Monday, April 13, 2009

NEGARA HUKUM

1. Secara jujur saya mengatakan bahawa saya tidak pernah mendengar atau membaca dari mana-mana buku jurisdiksi perundangan Islam atau Barat tentang istilah "Negara Hukum", melainkan saya mendengarnya dari Dato Seri Anwar Ibrahim (Ketika berdebat dengan Dato Sabri Chik yang disiarkan oleh tv tempatan).

2. Saya ada membelek buku The Laws. Plato ada berkhayal tentang Negara Hukum. Tetapi beliau tidak secara langsung menyebut istilah "Negara Hukum".
"Negara Hukum adalah negara yang mendaulatkan hukum dan hukum berada di tempat tertinggi. Lebih tinggi dari sesiapa yang ada dalam negara. Tiada sesiapa yang berada di atas hukum."

3. Plato hanya berutopia tentang jenis undang-undang untuk sebuah negara yang difikirnya idealistik.

4. Negara Hukum adalah negara yang mendaulatkan hukum dan hukum berada di tempat tertinggi. Lebih tinggi dari sesiapa yang ada dalam negara. Tiada sesiapa yang berada di atas hukum.(Definisi ini oleh saya sendiri).

5. Boleh jadi pahit maung yang dilalui oleh Dato Seri Anwar Ibrahim selepas dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan beliau didakwa dan dibicara dengan salahlaku jenayah, beliau memahami betapa perlunya kepada sebuah Negara Hukum.

No comments:

Post a Comment