Saturday, April 11, 2009

PEGUAM LICIK!


1. Berat untuk mengisahkan cerita ini. Jika salah mengatur huruf-huruf dan ayat-ayat, ia seolah-olah meludah ke langit akhirnya jatuh ke atas muka sendiri.

2. Akhirnya saya akur. Saya ingin mengisahkan juga darihal peguam licik kepada pembaca blog.

3. Dua biji telur ayam kampung dan segelas air susu lembu segar membuka minda dalam memilih huruf dan ayat.

4. Di dalam cerita PEGUAM GANJIL saya telah mengisahkan seorang peguam Malaysia yang saya jumpa di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur Jalan Duta yang melakukan kes-kes unik seperti "abuse of legal process" dan "conspiracy to injure".

5. Saya dapat melihat dari kakitangan-kakitangan mahkamah, kakitangan-kakitangan pejabat peguam dan bahkan peguam sendiri menjauhkan diri kerana takut DISAMAN oleh peguam tersebut kerana entiti yang disamannya adalah firma-firma guaman terkenal dan peguam-peguam senior dan entiti-entiti korporat yang kiraan keuntungannya mencecah bilion Ringgit Malaysia.

6. Tapi saya memberanikan diri menghampirinya, kerana saya pun peguam litigasi juga. Seperti yang saya katakan "hanya jauhari mengenal manikam".

7. Kali ini saya ingin membicarakan tentang peguam licik Amerika Syarikat yang dikisahkan oleh majalah Fortune keluaran April. (Lihat gambar di atas).

8. Peguam litigasi licik yang bernama Marc Dreier disenaraikan kedua selepas Bernie Madoff. Jika Madoff melibatkan tipu-daya pelaburan mencecah puluhan bilion USD, Dreier mencecah USD700 juta. Kita membicarakan nilai matawang USD! Cuba tukarkan kepada matawang Ringgit Malaysia.

9. Dreier bukan sembarangan peguam litigasi. Ketika berada di puncak firmanya pernah mempunyai 560 kakitangan dan 260 peguam.

10. Tidak cukup skilnya dalam bidang litigasi beliau mencebur dalam bidang urusniaga nasihat pengkorporatan dan pelaburan. Di sini silapnya. Beliau tidak menfokuskan kerjayanya.

11. Beliau menjual nota-janji (promissory note) kepada pengurus-pengurus dana.

12. Urusan yang dilakukan oleh beliau ialah mencari duit kemudian membuat hutang. Gali lubang kambus lubang. Di sini silap beliau.

13. Akhirnya satu episod yang menyebabkan beliau ditangkap, seperti lapor Fortune, ialah beliau menyamar sebagai "general counsel" yang bernama Michael Padfield. Dengan mengambil kad perniagaanya dan menyamarnya sebagai Padfield kepada agen Fortress. Akhirnya agen itu mengesyaki penyamaran dan melapor kepada pihak berkuasa. Akhirnya beliau ditangkap oleh pihak berkuasa dan didakwa di mahkamah.

14. Pengajaran yang dapat diambil darim kisah Dreier ini ialah fokuskan kerjaya kita. Kalau peguam litigasi fokuskan sebagai peguam litigasi. Jadilah pakar dalam kes-kes litigasi.

15. Mungkin nasihat ini juga berguna untuk rakan peguam di Malaysia...

No comments:

Post a Comment