Saturday, March 7, 2009

PPSMI: MERAKYATKAN BAHASA ELIT?



....Bangunan yang dibina oleh kaum Qibti Mesir bertahan beribu tahun lamanya, tetapi bahasa mereka telah lenyap


1. Bahasa datang dengan kuasa.

2. Begitulah sejarah manusia merekodkan bahasa silih berganti, walaupun dari segi bangsa mereka adalah sama.

3. Sejarah Melayu merekodkan bahawa bahasa Sanskrit, Arab, Inggeris, Belanda dan Portugis telah diMelayukan.


...Bahasa Mesir Kuno yang digunakan oleh Firaun yang telah pupus.



4. Dengan orang Melayu tidak mempunyai tulisan asal mereka sendiri. Bermula dengan tulisan Jawi yang berunsur 99% Arab, betukar kepada Rumi yang 100% dari tamadun Rom.

5. Bahasa Inggeris dan Arab yang mempengaruhi alam Melayu mewarnai bahasa kaum Melayu terutamanya kaum elit. Elit agama dengan bahasa Arab dan elit professional dengan bahasa Inggeris.
"Ironinya, yang memperjuangkan bahasa Melayu sendiri mengapa mereka tidak mencipta tulisan Melayu sendiri? Jika betul ingin memperjuangkan jatidiri Melayu?"
6. Selepas 50 tahun merdeka, kaum Melayu yang secara kontrak sosial bersetuju untuk hidup bersama dengan kaum pendatang terpaksa menerima hakikat bahawa jatidiri mereka dicabar dan tercabar untuk menerima peresapan lebih kuat lagi bahasa bangsa penjajah dalam pembelajaran dan pengajaran sains dan matematik ke dalam bahasa Inggeris.

7. Sewaktu kecil saya berasal dari kampung bahasa Inggeris adalah bahasa yang pelik dan terasing bagi hidup saya.

8. Berbeza apabila berkerjaya di kota, saya dapat lihat bahasa Inggeris merupakan bahasa kaum elit.

9. Jika dikaji pendekatan bangsa Inggeris itu sendiri mereka sebenarnya berbahasakan Greek sebagai bahasa kedua. Kerana tamadun yang mereka bina itu adalah berasal dari Greek jua. Akhirnya mereka berjaya mewujudkan satu bahasa yang sah kepada kaum mereka iaitu bahasa Inggeris.

10. Begitulah bahasa datang dengan kuasa. Selepas kita dijajah, Inggeris telah memperkenalkan kepada kita tamadun mereka. Kita mengikuti mereka dan kita berjaya melangkah ke alaf moden.

11. Bermula dengan pemeterian perjanjian-perjanjian antara Sultan-Sultan di alam Melayu dengan wakil-wakil Inggeris dalam bahasa Melayu-Jawi. Akhirnya menerima perundangan Inggeris dalam bahasa Inggeris. Anak-anak Melayu elit dihantar ke England untuk memahami bukan setakat perundangan Inggeris, tetapi budaya, kejuruteraan, bahasa, perubatan dan lain-lain ilmu yang strategik.

13. Ironinya, yang memperjuangkan bahasa Melayu sendiri mengapa mereka tidak mencipta tulisan Melayu sendiri? Jika betul ingin memperjuangkan jatidiri Melayu?

14. Apa sebenarnya yang dikehendaki oleh pejuang bahasa? Jatidiri? Kemegahan diri dari kehinaan menerima bahasa asing?



...Perarakan menentang PPSMI, di ibu kota.

15. Mesti ada suatu wadah atau alasan mengapa rakyat turun ke jalan di ibu kota mengatakan hasrat hati mereka PPSMI harus dikafankan.

16. Bahasa Inggeris tidak mempunyai dosa. Yang berdosa hanya mereka yang membawa bahasa Inggeris ke alam Melayu. Kita boleh katakan mereka berdosa kerana mereka Kristian dan lain-lain.

17. Usaha-usaha menangkis pemahaman agama yang salah oleh kerana pengistilahan Inggeris yang dibawa masuk ke alam Islam boleh dilakukan secara akademik, seperti yang pernah dilakukan oleh al-Maududi dalam mengetiologikan Jihad v. "Holy War", Ummah v. "Nation" dan lain-lain.


....Ulamak-ulamak dan pemikir alam Melayu harus mencontohi al-Maududi dalam menangkis silap-faham dalam dialog agama melalui bahasa.


18. Ulamak-ulamak dan pemikir alam Melayu harus berfikir lebih dalam lagi dalam mencari alasan yang lebih kukuh mengapa bahasa Inggeris yang diakui sebagai bahasa terpenting sekarang ini harus ditepis, tidak cukup dengan beralasan Artikel 152 menjamin keutuhan bahasa ibunda mereka.

19. Adakah orang Qibti turun ke celah-celah jalan di kota-kota mereka dalam menagkis bahasa Arab yang meresap ke tamadun mereka?

20. Mereka, orang Qibti, mempunyai bangunan yang lebih utuh, tinggi dan unik berbanding Ka'bah yang ada di Mekah, jika itu yang dialasankan bahawa tamadun mereka lebih tinggi dari orang Arab Semenajung Tanah Arab.

21. Adakah tamadun alam Melayu akan tersegam indah dan utuh dengan bangunan KLCC tetapi bahasa melayu terkafan dalam perlembagaan seperti mana bahasa Qibti Mesir yang terkafan tetapi Piramid masih tersergam kukuh?

2 comments:

  1. Salam tuan punya blog....betul ker dah buat kajian mendalam....Melayu tak mempunyai tulisan asal? pi belajar lagi ye....jangan sedap nak menghentam tanpa usul periksa...pernah dengar tulisan rencong?asalnya bahasa melayu menggunakan aksara rencong ...tapi dengan kedatangan Islam ...digunakan tulisan Arab(jawi)supaya dapat membaca ayat A-Quran dengan lebih mudah dan tepat....lagipun itu menunjukkan kehebatan Melayu dalam memastikan bahasanya terus hidup...

    I am not a linguist, I am a scientist

    ReplyDelete
  2. Umur saya 34 tahun jer baru..banyak ilmu yg saya kena belajar dgn org yg lebih tua..ada buku yg ditulis dlm tulisan rencong sbg bukti apa yg saudara katakan itu?

    ReplyDelete